zondag 24 april 2016

Nieuwe wapens



Tulp 'Ballerina' een leliebloemige tulp met een heerlijke geur. En de kleur...perfect voor koningsdag!

Het vorige blogbericht was zo witjes, laten we nu maar kleurig beginnen. Want er is ook heel veel kleur in Hof van Jaantje, naast de border met overwegend witte tulpen en narcissen ligt een border met paarse, roze en zalmkleurige tulpen. En daarachter vlamt het geel, oranje en rood. In elke border staat de tulp 'Queen of night', wat een supertulp is dat! Dieppaars, tegen zwart aan met fluwelige bloembladeren op een stevige, lange steel. En als de bloem open gaat, ontdek je de paarse meeldraden. Nu de blauwe boshyacinten en Geraniums (phaeum) zijn gaan bloeien, krijgt de witte border ook steeds meer kleur. 
Ik ben echt heel tevreden over de tulpenborders. Het plan wat ik vorig jaar had bedacht, o.a. geïnspireerd door de Keukenhof,  heeft goed uitgepakt met mooie kleurencombinaties en opvolgende bloei. En stiekem bedenk ik natuurlijk al weer plannetjes voor volgend voorjaar. 

Vlammetjes op een steel: tulp 'Striped Bellona'

Vorige week schreef ik al dat Hof van Jaantje op koningsdag te bezoeken is, tegelijk met een kleinschalige tuinmarkt van LETS-Walcheren. En dat ik zoveel mogelijk onkruid zou verwijderen maar lang niet alles voor elkaar zou krijgen. Dus waar was Jaantje te vinden in haar vrije uurtjes? Ja, in de hof, wieden, wieden, wieden op de knietjes. Ook Arie hielp een handje en zo knapt het lekker op. Het zijn vooral de paden die schoon gemaakt moeten worden, eindeloos voegen schoon krabben met een mesje. Enigszins gefrustreerd want vorig jaar had ik daar een soort gasbrander op steel voor gekocht maar die was na een aantal keer al gesneuveld. Nog maar eens naar het groenwarenhuis en dit keer een soort föhn op steel gekocht, Burn Baby Burn, lalalala. Alle onkruidjes hangen nu oververhit tussen de stenen en zullen spoedig het loodje leggen. De gasbrander werkte goed maar onhandig was dat je dan ook een gasfles achter je aan moet sjouwen. Bovendien zaten er wat kwetsbare onderdelen aan, zoals de ontsteker - die was dus binnen de kortste keren kapot. De 'föhn' werk op elektriciteit en met een lang verlengsnoer kom ik de tuin wel rond. Er zit alleen een aan/uit-knop op dus lekker degelijk. Grote pollen dood onkruid moet ik natuurlijk nog wel van tussen de stenen halen, maar als ik nu regelmatig het jonge onkruid met de föhn behandel moet me dat toch een hoop werk gaan besparen. 

De strijd tegen de slakken houdt me ook nog steeds bezig. In een webshop zag ik deze slakkenremmer van schapenwolvilt. De slakken zouden niet over de wol willen kruipen. De rol rond het zaaibed met papaver uitgerold, tot nu toe nog geen slakken op de kiemplantjes. Wel heb ik het idee dat vogels af en toe een pluk wol mee nemen, lekker warm in hun nestje. Zou het dit jaar echt lukken om een veldje klaprozen te kweken? Ze komen soms spontaan op in de tuin, maar zelf zaaien is me nog nooit gelukt.




En ook hier is 'Queen of night' op haar plek, tussen: 'Purple flag', 'Pink Diamond', 'Carola', 'Menton', 'Passionale' en 'Ronaldo'. 

1 opmerking:

  1. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan met je nieuwe brander. Ik heb er een op gas. Nu ben ik vastbesloten om het goed aan te pakken met dat onkruid. Wat staan je tulpen er prachtig bij. Ik hoop dat ze nog bloeien op je open dag! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.