zondag 26 juni 2016

Jaantje in Wonderland

...te laat, te laat....
Ik voel me net als Alice in Wonderland, gekrompen door een drankje uit het flesje met het label 'drink me', alles is zo hard gegroeid in de tuin! En gelijk daarna voel ik me als het witte konijn wat heen en weer rent door Wonderland en roept: 'Te laat, te laat, ik kom te laat!' Zoveel klussen zijn er nog te klaren, waar te beginnen? Ik begin met een rondje foto's nemen, alsof dat helpt. Ik loop door de hof en stop hier en daar om wat bloemen en beestjes op de foto te zetten. Toch helpt het want op deze manier observeer ik de tuin heel nauwkeurig en volgt er een plan van aanpak: eerst wieden, snoeien, maaien...

Gisteren nam ik foto's van papavers in de ochtendzon. Blij dat een heel aantal de slakkenaanval overleefd heeft zodat we kunnen genieten van deze sierlijke bloemen. Eerst had ik een schapenwol verdedigingswal aangelegd om de slakken tegen te houden. Deze was in trek bij de kauw die haar nest ermee bekleedde. Toen alles nog droog was, kwam er inderdaad geen slak overheen maar na een paar weken was de verdedigingswal een natte loper geworden waar de slakken waardig overheen schreden, op naar papaver en dahlia. Vervolgens groef ik op strategische plaatsen een grote pot in de grond en vulde deze deels met bier, de val waar iedere slak in trapt. Een aantal vond zo de dood, een aantal bereikte alsnog de dahlia's en het lukte mij niet om steeds de pot te legen en opnieuw met bier te vullen. Te laat...te laat...  En stinken, alsof er ergens een lijk ligt. O ja, dat is natuurlijk ook zo, een pot vol! Ook strooien met houtas hield de slakken niet voldoende tegen. Toen vond ik dat ik genoeg huismiddeltjes geprobeerd had en greep alsnog naar de ecologisch verantwoorde slakkenkorrels. 

Mooi om te zien hoe de bloem zich uit de knop vouwt.

Net ontwaakt, nog een beetje in de kreukels. Een andere bloem is alweer uitgebloeid maar ook de zaaddozen zijn mooi om te zien. Laat straks maar lekker waaien die zaden.


Deze papaver met een sierlijk witte rand doet me aan een flamengo-jurk denken.

En tussen de tuinklussen door:

Even pauze... vindt Spikey ook prima. 



3 opmerkingen:

  1. Al heb ik maar een heel klein tuintje, is je kreet: te laat.... heel herkenbaar!!Nog zoveel te doen en dan weer opnieuw een rondje.
    Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel me ook wel eens zo. Mooie vonst Jaantje in wonderland. En die slakken, breek me de bek niet open.... Ik ben een moordenaar groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow..je hebt echt mooie papavertjes...en slakken, gelukkig valt het hier wel me, we hebben al jaren een egel en die houdt ze goed bij.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.