zaterdag 23 juli 2016

Betreurwilg


Sierlijk zilvergrijs blad
zandwilg - Salix exigua
Een paar jaar geleden waren we een paar dagen in Limburg en maakten we op de terugweg via de vlaaienbakker ook een stop bij Kwekerij Bastin in Limburg. De familie Bastin kweekt, biologisch, o.a. vele soorten lavendel en winterharde mediterrane planten. Prachtig zoals de voorbeeldborders in het Limburgse landschap liggen. We waren er op een zonnige, zomerse dag, het voelde echt mediterraan. Ik viel er o.a. voor een mooie, grijsbladige struik: Salix exigua, zandwilg. Het struikje groeide in de loop der jaren uit tot een sierlijk boompje met twee stammen. O en er groeide nog veel meer uit: 'ze kan in zandgrond uitlopers maken en woekeren'. staat in de beschrijving op de site van Bastin. Nou, dat kan ze in kleigrond ook heel goed. Op meters afstand van de boom schieten grijze twijgen uit de grond. In de border, in het gras, tussen de stenen in het pad...echt ongelooflijk hoe ver de wortels blijkbaar reiken. 'Een heerlijk ding' schrijft Bastin. 

Daar heb je d'r weer...
..spontane plant, die zandwilg.
Zo nu en dan betreur ik het dus dat ik dit wilgje heb geplant, maar het is ook een heel sierlijk boompje, voordeel van de twijfel dan maar. Paar weken geleden, na storm en regen, brak een van de stammen af en hadden we half zandwilg - half treurwilg in de Hof staan. Om de boom wat minder zwaar te maken, snoeide ik wat takken uit de overgebleven stam. 

'afgescheurd'

Aan de donkere plek te zien, was het boompje een beetje ziekjes. Een zwakke plek waardoor de wind kon toeslaan. 
Na de snoeibeurt, mooi wilgje toch?



Gisteren via Postcrossing een mooi kaartje uit Finland ontvangen. Blauwe korenbloemen en op de postzegel Campanula glomerata. Goede keus van Kari uit Finland! Fins, daar maak je dus echt niets van, maar via google vertaalde ik de tekst op de voorkant:

Goede woorden zijn bloemen op het pad. 

Mooi hè! 

www.postcrossing.com

1 opmerking:

  1. ja, gewillige wilgen. Ik heb van de week de wilgen in de tuin gekortwiekt! Hoe hou je ze klein, want snoeien doet groeien!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.