zondag 17 juli 2016

Tot in de pruimentijd!

Pruimentijd

"De prujmen beginnen al teffens op een bodt te rijpen, en te roepen Tesseltje, Tesseltjes, mondtje!" 
Dit schreef P.C. Hooft in 1636 aan Maria Tesselschade. En hij bedoelde hiermee dat Maria maar snel moest komen want de pruimen waren bijna rijp. Mogelijk komt daar de uitdrukking "tot in de pruimentijd" vandaan wat 'tot over een poosje' of 'tot ooit' betekent. 

Maria kan weer langs komen want de pruimen beginnen al goed te rijpen. Er vielen er al een aantal uit de boom, lekker voor de vogels en slakken, hoog tijd om de trap te pakken en te gaan plukken. Dit jaar zijn we eens een keer niet op vakantie in de pruimentijd en kunnen we volop van de oogst genieten. 

De eerste oogst, zeer vermoedelijk Prunus domestica 'Opal'

Bij-leren

"Vliegt lathyrusbij ook in jouw tuin?" Die vraag stond boven een bericht van de Bijenhelpdesk (facebook en website) met daarbij vele foto's van een mooie gestreepte bij op en in lathyrus (siererwt) en andere vlinderbloemigen. Nieuwsgierig liep ik naar de lathyrus in de Hof en jawel, al snel zag ik verschillende lathyrusbijen. Grappig om te zien hoe ze hun gestreepte lijfje helemaal in de bloem wurmden. Ik had nog nooit van de lathyrusbij gehoord, weer wat geleerd! Eigenlijk weet ik helemaal niet zoveel over bijen(soorten). Bij, hommel, wesp, zweefvlieg, honingbij....en dan houdt het wel op met mijn kennis. Leuk om zo via Facebook weer wat meer te weten te komen over dit zeer nuttige, onmisbare volkje. Natuurlijk meldde ik bij de bijenhelpdesk dat ook in Hof van Jaantje de lathyrusbij vliegt. 
Hij moet wel moeite doen om bij het stuifmeel te komen. 

Even uitrusten...
 O, en ik zag nog een andere onbekende gast toen ik daar met mijn fototoestel bij de bijen stond:

een penseelkever op de hortensia

Op Onze Taal vond ik de informatie over de uitdrukking ´tot in de pruimentijd´.
Op Wikipedia vond ik de penseelkever.
In het kookboek van Jaantje plaatste ik een recept van een overheerlijke chocolade-rode bietentaart. 

Tot in de pruimentijd! 

1 opmerking:

  1. Ik zal eens kijken of ik ook lathyrus bijen heb. Lathyrus volop in elk geval. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.