zondag 20 november 2016

Bijna niets.

Het is wennen, op vrije dagen niet de tuin in. Ik zou wel willen, maar het weer werkt niet mee. Vandaag windkracht 9,  tjonge, wat ging het te keer. Alles klapperde en wapperde en ik zag ineens de grijze kliko voorbij rijden langs de schuifpui. 
Afgelopen week dus bijna niets gedaan in de hof, wel een rondje foto's gemaakt en hier en daar nog een verdwaalde bloembol in de natte klei geduwd. Gisteren de lichtjes van zolder gehaald en door de bol van blauwe regentakken gevlochten en deze in de kastanjeboom gehangen. Ziet er heel gezellig uit. Vandaag kreeg de bol wel de vuurdoop met de harde wind maar hij hangt nog en de lichtjes zitten ook nog op z'n plek. 

Tot mijn grote verrassing en vreugde zag ik afgelopen week dat er toch nog een paar vijgen rijp waren. Vier mooie, donkere vijgen. En lekker dat ze waren! Ze waren op voor ik er een foto van kon maken. 

De pompoenen liggen te glimmen bij de schuifpui. Kleurig en lekker. De geranium wilde nog even doorbloeien. 
Wat kruipen daar nou voor wormpjes? Dat zijn de zaden van de reuzenscabiosa (Cephalaria gigantea), ze ontkiemen al op de steel. 
En deze Helleborus (kerstroos) is er ook lekker vroeg bij zeg. 
Helemaal herfst. Het grijze blad is van siernetel (Lamium maculatum 'Beacon Silver') en geeft een mooi contrast met het gekartelde geelbruine blad van pluimspirea (Astilbe glaberrima saxatilis). Je moet er wel even voor door de knieën, het zijn beide laag blijvende planten. 
Deze Spirea staat in een verloren hoekje tegen de heg, normaal loop ik er zo aan voorbij maar kijk haar nu eens schitteren met haar kanariegele bladeren! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.