zondag 11 juni 2017

Acrobatische toeren bij de vijver

Mannetje en vrouwtje vuurjuffer doen hun kunstje.
Vanaf mijn beschutte plek in het hokje kijk ik naar de vijver. Het water klatert zachtjes, de waterlelies bloeien en de zon schittert op het water. Hé, daar zijn ze weer - de waterjuffers. In tandemvlucht vliegen ze over het water, hier en daar landen ze met z'n tweeën op blad of bloem. De onderste waterjuffer kromt het dunne, stok-achtige lijfje en steekt het in het water om eitjes af te zetten. 

De acrobatische toeren zijn nodig om voor nageslacht te zorgen. 
Terwijl dit alles in mijn vijvertje plaats vindt, lees ik in het boek 'Geroezemoes in het gras' (Dave Goulson) alles over het paringsgedrag van de libelle: "(...) Een mannetjeslibel heeft twee grijporganen aan het uiteinde van zijn lange, dunne lijfje, die precies om de onderkant van de nek van een vrouwtje van zijn soort passen, maar niet om die van een andere soort. (...) Sommige paartjes zitten dagen achtereen aan elkaar vast en vliegen rond als een tandem, het mannetje voorop, terwijl hij het vrouwtje bij haar nek achter zich aan sleept. (...)" 

Nadat het stelletje weggevlogen was, heb ik eens onder de waterleliebladeren gekeken of ik de eitjes zag - niets - waarschijnlijk zijn ze piepklein. Wel zag ik toen ik wat kastanjeblad uit de vijver viste, larven wegschieten. Met een schepnetje ben ik aan het vissen gegaan...

Beet! Larven van de waterjuffer, knalgroene 'aliens' waar je de sierlijke volwassen juffers met moeite in terug kunt zien. Aan het eind van het lijfje zitten drie veerachtige ademhalingskieuwen waarmee ze zich ook voortbewegen. Ze zijn ongeveer 2 cm groot. De larven overwinteren twee tot drie keer voordat ze in het voorjaar op het droge 'uitsluipen' - d.w.z. uit hun larvenvelletje kruipen en tevoorschijn komen als een waterjuffer. filmpje uitsluipen waterjuffer
Deze waterjuffer is nog 'solo' op pad. Wat een ogen hè, net knopspelden. 
Ook heel fraai, de azuurwaterjuffer. 
Deze larven zaten ook in mijn schepnetje. Ze zijn supersnel, ik kreeg ze niet op de foto. Het is de larve van de libelle. Libellen zijn groter dan waterjuffers en kunnen hun vleugels niet naar achteren vouwen. 
Deze platbuik (libellensoort) vloog vorig jaar door de hof. Libellen en waterjuffers houden van een natuurvriendelijke tuin waar ze kunnen jagen op kleine insecten - muggen bijvoorbeeld. Is er een vijver(tje) in de tuin, dan kunnen ze zich er ook voortplanten. Voor het afzetten van eitjes is het belangrijk dat er planten in groeien die net boven het water uitsteken. 

1 opmerking:

  1. Prachtige fotos. Ik heb die tandem libelle ook wel eens gezien maar nooit geweten dat het vrouwtje werd meegesleurd! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.