maandag 10 juli 2017

Zomeravond bij de kachel

Dorus aan de scharrel.
Zondag 9 juli - 20.00 uur

Een prachtige zomerse avond en ik zit lekker buiten te kijken naar de kippen die rondscharrelen tussen de klavers in het grasveld. De katten liggen loom wat voor zich uit te staren. Een merel fluit zijn avondlied, en ik geniet. 
Ik zit in 'het hokje' en heb - primeur - de potkachel aangestoken. Eigenlijk is het helemaal zo koud niet dat je bij de kachel moet zitten, maar het is gewoon lekker knus; het zachte murmelen van het vuur dat in het gietijzeren binnenste brand, afgewisseld met geknapper en geknal van het brandende hout. Ik kreeg deze kachel voor mijn verjaardag - in april - en daarna was het geduldig wachten op 'de buuzen uut Waschappel' (buizen uit Westkapelle), en die zijn afgelopen week aangesloten. Vanwege de brandveiligheid hebben we dit maar aan de vakman overgelaten. Maar ik vond dat ik nu wel lang genoeg had gewacht, dus vanavond het eerste vuurtje ontstoken. 

Heel blij met dit elegante potkacheltje.

Na twee vuurkorven te hebben versleten is dit kacheltje een hele vooruitgang. Romantisch hoor, zo'n vuurkorf, maar je kruipt na een avond bij het vuur als een gerookte paling in bed. 
Nu zit ik hier lekker wat te schrijven, gewoon met pen en papier, we hebben geen wifi-bereik hier het tuinhuisje, en mijmer zo nu en dan wat voor me uit. Er dansen vliegjes in de lucht en de zwaluwen doen aan luchtacrobatiek. De wolken kleuren langzaam rozerood. Bijna windstil, 'D'r verwemeld gin blaadje', zou mijn oma gezegd hebben. Een ding is jammer, morgen gaat om 5.15 uur de wekker. Dus, straks toch mijn bed maar opzoeken. Met de kippen op stok. 
Kijk het vuur lekker knapperen.

Er zijn mensen die gruwen ervan, klaver in het gras. Maar ik vind het leuk en voor de bijen en andere beestjes (rechts een weekschildkevertje) is het een waardevolle voedselbron. Denk maar aan de potjes klaverhoning en pluk eens zo'n bloemetje af en ruik er eens aan: daar kan geen roos tegenop! Gewoon het gras iets minder kort maaien en de rest gaat vanzelf. Om over na te denken: bijenhotels zijn tegenwoordig in allerlei vormen en maten te koop, ze zien er grappig uit en veel mensen kopen zo'n houten gevalletje en hangen het in de tuin maar vervolgens bestrijden ze 'onkruid' te vuur en te zwaard. Dat is dan een hotelletje met een karig ontbijt, lunch en diner. Zou je daar willen logeren? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.