zondag 2 juli 2017

Het ruist en regent en het spat

Het lijkt alsof de kaardenbol
onder de douche staat. 
Vrijdag 5.15 uur, de wekker gaat af, ik blijf nog even rustig liggen en luister naar de auto's die voorbij rijden. Hoor ik het goed? Is dit het geluid van autobanden op nat asfalt en heeft het dus eindelijk geregend? Ik stap uit bed en schuif de gordijnen open, een kletsnatte straat glimt me tegemoet. Ik voel me bijna net zo opgetogen als bij het zien van een vers pak sneeuw in de winter. Regen! Eindelijk! Al vanaf woensdag keek ik hoopvol op de buienradar maar het leek wel alsof we middenin een centrifuge zaten: al het regenwater werd naar de randen van Nederland geslingerd en bij ons viel geen druppel. Maar nu is er een goede tien millimeter gevallen, de aarde heeft het gulzig opgeslurpt en roept: "meer, meer, meer!" Maar ik ben bang dat er voorlopig niet veel regen zal vallen, helaas. Jacques Klöters las vanmorgen in zijn geweldige radioprogramma 'De Sandwich' het onderstaande gedicht van C. S. Adama (1877-1924) voor, en het verwoord precies hoe ik mij voelde bij deze zeer welkome regenbui.



Het regent, - o wat regent het!
Ik hoor het uit mijn warme bed,
ik hoor de regen zingen, -
Het regent, regent dat het giet-
dat niemand daar nou iets van ziet
van al die donkre dingen!


Het ruist en regent en het spat-
Nou worden alle bomen nat
en plast het in de sloten.
Het regent, regent overal!
O hé! daar loopt het zeker al
bij straaltjes uit de goten!


Wat is dat gek en leuk geluid!
Wat is dat lekker om dat uit
je donker bed te horen: 
't Is of dat een kerel buiten staat
te fluistren aan je oren.
Nou druipt het in dat open gras-
Nou zal er wel een grote plas
op alle wegen komen.
Nou lopen nergens mensen meer-
verbeel-je eens, in zo een weer!
Daar wou ik wel van dromen.


En vroeg, morgen, in de zonneschijn,
Als dan de blaadjes zilver zijn,
met droppeltjes bepereld -
dan doe ik toch mijn eigen zin,
dan loop ik heel - en heel ver in
de schoongeworden wereld! 

Foto's tussen de dichtregels: Amberboom (Liquidambar styraciflua 'Worplesdon'), Fuchsia magellanica 'Gracilis' en citroenkruid (Artemisia abrotanum). 



1 opmerking:

  1. Oh, ik voel helemaal met je mee! Wat fijn die regen en wat een mooi gedicht. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.