zondag 3 september 2017

Egel in de keuken


Een verdwaalde gast in huis, dit egeltje scharrelde rond in de keuken. Met werkhandschoenen aan pakte oudste zoon hem op en we zetten het beestje achterin de tuin in de buurt van de takkenwal. Na wat rondscharrelen kroop hij onder de takken. Die zit weer goed, dacht ik. Weer binnen zag ik dat het beestje ook in de kamer rondgelopen had en nog enige sporen - poep en plas - had achter gelaten. Gelukkig op de plavuizen en niet op het vloerkleed. Stuk keukenrol en de boel was weer schoon. 

Mooie beestjes zijn het met een fijn, spits kopje en schattige, ronde oortjes. 
's Middags ging ik nog wat klusjes doen in de tuin en daar zag ik het egeltje weer, op het graspad - dood! Heeft het beestje toch een ziekte onder de leden gehad. Normaal gesproken zullen ze ook niet overdag rondlopen. Hoe hij of zij bij ons in huis gekomen is ook nog een raadsel. Vast al een tijdje binnen geweest, de dag ervoor door de schuifpui naar binnen gewandeld misschien? Nu het diertje een laatste rustplaats gegeven in de kruidentuin. 
Ik ben word altijd blij als ik sporen van een egel in de tuin zie, ze eten namelijk graag slakken, rupsen en andere schadelijke dieren. 

Het bewijs van nachtelijk egelbezoek: een egeldrol

En hier is een slak verorberd.
Een rommelige tuin met genoeg plekjes om te schuilen, zoals takken- en bladerhopen, en flink wat ruimte of mogelijkheid om naar buurtuinen te lopen, dat is wat de egel nodig heeft. Op de site van Egelbescherming Nederland staat dit uitgebreid omschreven en ook wat de gevaren zijn voor de egel.

2 opmerkingen:

  1. Ik vond ook een egel in de tuin. Nu hoop ik maar dat deze niet ziek is zoals de jouwe. Ik vind ze zo leuk om te zien!Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verleden week zag ik er ook overdag een bij de keuken. Gelukkig niet erin! Ik hoop dat de mijne niet dood gaat zeg. Was net zo blij hem te zien. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.