zondag 14 januari 2018

De week van de tuinkabouter

Duitse kabouter omarmt boom.
Jaren geleden kampeerden we met onze jongens een aantal keer bij Boer Jan. Deze camping bij de boer had een andere naam, 'Rustdam' - het schiet me ineens te binnen - maar voor ons was het altijd 'we gaan naar boer Jan'. Boer Jan had zo'n vijftig koeien die tweemaal daags werden gemolken en de jongens (en andere campinggasten) waren van harte welkom om te helpen. Koeien uit de wei halen 'Heeejoooo!' en naar de stal drijven, helpen met melken en tot slot de melkstal schoonmaken. De jongens haalden er hun 'boerenhulpdiploma' en de jongste kwam hiermee nog op het jeugdjournaal. Mooie tijden op de boerderij. Fijne mensen dus, boer Jan en zijn vrouw Coby (die heerlijke kaas maakte). Ik moest er aan denken omdat ik via een rare hersenkronkel bedacht dat ik komende week maar eens tot 'week van de tuinkabouter' om zou dopen en Boer Jan spaarde tuinkabouters. Ze stonden gezellig samen in een oud schuurtje op het erf. Hij had er volgens mij ooit een als verjaardagscadeau gekregen en dit groeide uit tot een verzameling. Niet elke kabouter kwam erin bij boer Jan, alleen werkende kabouters - met hark, schoffel, gieter, kruiwagen e.d. - waren welkom. 
Als kind vond ik die plastic kabouters met knalrode puntmuts wel heel leuk, ik knipte de plaatjes uit de tuincatalogus, maar nu moet ik er toch echt niet aan denken om zo'n pop met eng glimmende appelwangetjes in de tuin te hebben. 

Dit is ook een Duitse kabouter, stond op ons vakantieadresje in een pot met kruiden. Wel een leukerd met z'n spaghettibaard en aardappelneus. 
Toch heb ik wel wat met kabouters, op de MAVO heb ik er zelfs een keer een spreekbeurt over gehouden. Het boek 'Leven en werken van de kabouter' van Rien Poortvliet was een paar jaar daarvoor verschenen en hij schiep op zijn eigen fantasievolle wijze met zijn prenten en verhalen een hele wereld rondom de kabouter. Veertig jaar later (zo lang geleden al, daar schrok ik wel even van) is er nog steeds veel belangstelling voor de kabouters van Rien, er is van alles te koop en ja het is ook wel heel schattig allemaal en vooral met veel liefde voor de natuur gemaakt. Neem nu dit prentje hieronder met het zingende roodborstje - mooi toch? 



Vond ik ook nog een leuk tuinkabouter fragment uit 'Keek op de week' (nov. 1991) van Koot en de Bie: Jet en Koosje Veenendaal


2 opmerkingen:

  1. Van mij mag een kabouter niet ontbreken in een tuin! Vind de eerste ook heel leuk. Groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Hetty, jij hebt dan ook een heel lief, oud kaboutertje in je tuin.

      Verwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.