zondag 28 januari 2018

Kastanje in z'n nakie

Januari 2013 
Januari 2018














Zoek de verschillen! Het was dus alweer vijf jaar geleden dat de kastanjeboom werd gesnoeid. Afgelopen maandag kwam 'de man met de zaag' weer en hij snoeide er lustig op los. Ik kreeg een app-je met foto toegestuurd op mijn werk: "Boom is kaal". Zo, dat kun je wel zeggen ja. Ik schrok er een beetje van, niet alleen de takken eraf maar ook alle klimop is verwijderd - zat in de weg bij het snoeien. Daar staat de kastanjeboom dan, in z'n nakie. Wat is hij mooi hè met zijn stevige rechte stam en knoestige takken. Het is gelijk een stuk lichter in huis en zonder klimop hebben we ook meer zicht op de tuin. Wel spijtig voor alle beestjes die nu ontheemd zijn...

Kip Betje en haan Dorus nemen een stofbad in de rulle, droge grond onder de boom.
Ook de vijf bolacacia's werden gesnoeid. Toen ik eind van de middag thuis kwam, lag er een enorme stapel takken op het grasveld. 

Takkenberg en een halve hovenier.
We konden nog net over het pad lopen dus woensdag eerst een groot deel van de takken naar het terras versleept, daar zitten we voorlopig toch nog niet. Gisteren, zaterdag, voor het eerst sinds lange tijd weer eens een hele dag in de tuin aan het werk geweest: dunnere zijtakken van de kastanjetakken afknippen, deze kunnen in de hakselaar. De wat dikkere gingen op de takkenwal en de allerdikste liggen nu nog onder de kastanjeboom, ze moeten verzaagd worden tot bulletjes kachelhout. Arie heeft al een paar uur staan hakselen, we krijgen een lekker voorraadje houtsnippers om de grond mee te bedekken. 

Terwijl de eerst krokussen al bloeien, plant ik deze knolletjes nu pas in de voortuin. Wie weet gaan ze ook nog bloeien dit jaar en anders volgend jaar wel. Het is Crocus sieberi 'Tricolor', een vroeg bloeiende krokus, geschikt voor verwildering. 
Deze kon ik ook niet laten liggen: Crocus sieberi 'Spring Beauty', mooi lilablauw met donkere streep, en de oranje 'Orange Monarch'. Lekker fleurig in de lente.



En dan was het dit weekend ook weer nationale tuinvogeltelling. Gisteren en vandaag zat ik tijdens het ontbijt lekker naar buiten te kijken, pen en papier bij de hand, half uurtje vogels tellen. Er kwam gelukkig van alles aanvliegen: koolmeesjes, merels, Turkse tortels, een roodborstje, een ekster en een winterkoninkje. De laatste landde op de stapel kastanjetakken en keek wat teleurgesteld: waar moet ik dit jaar nu mijn nestje bouwen? 



Foto: Birdwatcher van Paolo Ventura. 
Klik op de LINK voor de hele serie (en andere prachtige foto's van deze kunstenaar).

2 opmerkingen:

  1. Zo die mannen zijn tekeer gegaan! Persoonlijk hou ik meer van een boom zonder klimop. En nu wachten op de bloembollen. Het zal mooi worden met die vrolijke kleurtjes, groetjes, Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor de beestjes is het even zoeken naar een nieuw plekje, maar de boom staat er prachtig bij!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.