zondag 30 oktober 2016

Vrouwenpower.

Phlomis in het voorjaar met een takje heermoes.
De gele lipbloemen zijn in trek bij de hommels.
Na een midweekje Veluwe - wat is het daar toch prachtig, zeker in de herfst - zijn we weer terug in eigen huis en hof. En natuurlijk moest er nog het nodige gebeuren in Hof van Jaantje, soms zou je wel op twee plaatsen tegelijk willen zijn; én lekker vakantie houden én in de tuin. Dat gaat nu eenmaal niet en ik ga natuurlijk niet zeuren want het was ook echt heerlijk om er even uit te zijn. Een klus die echt bovenaan mijn lijst stond, was het leeghalen van een stukje border in het verlengde van de pluktuin. 



Vrouwenpower-thee*
Op dat kleine stukje border groeide voornamelijk brandkruid (Phlomis russeliana), een blauw bloeiende vaste Geranium (soortnaam mij onbekend) longkruid (Pulmonaria) en vrouwenmantel (Alchemilla mollis). De Phlomis was in de loop der jaren flink groot geworden, deze plant kruipt als het ware steeds een stukje verder over de grond met vlezig, houtige wortelstokken. Daarnaast zaait ze zichzelf ook kwistig uit. Het midden van de plant werd langzaam oud en minder mooi, bovendien groeide er ook in dit stukje tuin heel veel heermoes (daar is 't ie weer!). Hoog tijd om de spa en spitriek te voorschijn te halen want in de garage liggen zakken met bollen te wachten die juist in dit stukje tuin de grond in moeten. Het stukje border is hooguit acht vierkante meter groot maar het was een heel karwei om alles uit de grond te krijgen. Na elke steek met de spitriek moest ik bukken om planten en onkruidwortels uit de klei te pulken. Af en toe nam ik pauze en dan dronk ik in het zonnetje een versterkende kop kruidenthee genaamd 'Vrouwenpower'! Deze thee dronk ik in de vakantie in Arnhem, lekker pittig van smaak dus ik nam een zakje mee voor thuis.

Het grote, fluwelige, grijsgroene blad van Phlomis.
Na een paar uur ploeteren was het stuk grond kaal. Net als in de pluktuin strooide ik er een zak lavameel over (lees: rode aarde en dropveters) en een flinke laag compost. Dit om de grond voedzamer te maken en de heermoes tegen te gaan. In de pluktuin lijkt dit al te minderen! 
Vervolgens alles nog een keer omspitten en egaal harken en dan was het wel even genoeg geweest. Een aantal Phlomis-scheuten en Geraniums een tijdelijk plekje gegeven in de pluktuin, het gereedschap opgeruimd en dan bijkomen van het zware werk. Moe maar tevreden want binnenkort kan ik de bollen gaan poten. 

De bloemhoofdjes van de Phlomis groeien als etages aan de stengel. Normaal gesproken laat ik ze tot vroeg in het voorjaar aan de plant zitten. Je ziet wel waarom. 


Mooi toch, zo'n hoedje van sneeuw. De stengels van de Phlomis zijn vierkant. Al met al is het een bijzondere plant. 


*Ingrediënten vrouwenpower: rooibos, ganzengras, st. Janskruid, peper, jeneverbes, alchemilla en kruidnagel. Ook te bestellen via Kaldi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.