zondag 29 april 2018

Vaste planten in potten

Het dieprode blad van purperklokje
(Heuchera micrantha 'Palace Purple'). 
Op het terras staan twee grote  Italiaanse terracotta potten en een zinken teil. Al jaren loop ik te dubben over de ideale beplanting en kwam het er op neer dat ik ze gewoon weer vulde met eenjarigen: geraniums, lobelia's, fuchsia's enz. Gezellig maar niet echt wat ik wilde. Geïnspireerd door het Britse tv-programma Gardeners' world, waarin potten met vaste planten werden gevuld, toog ik afgelopen week naar het tuincentrum om een mooie collectie vaste planten uit te kiezen, om de potten en teil te vullen. Want waarom zou dat niet kunnen, veel planten die je normaal in de border zet, doen het ook prima in een ruime pot. Bovendien houden ze het jaren uit en hoef je de potten dus niet ieder voorjaar opnieuw te vullen. Ze moeten natuurlijk wel goed verzorgd worden: regelmatig water geven (beter één keer in de week veel dan elke dag een klein beetje), jaarlijks bemesten en eventueel de potgrond wat verversen als er geen fut meer in zit. In de winter moeten de potten vorstvrij staan of ingepakt worden met bubbelplastic en/of vliesdoek. 

Een deel van de planten die ik uitkoos, van links naar rechts: purperklokje, Hakone gras (Hakonechloa macra 'Aureola') en amandelwolfsmelk (Euphorbia amygdaloides 'Purpurea'). De kleuren combineren perfect met elkaar en er is een mooie afwisseling in bladvormen en planthoogte. 
Voor ze in de grond gaan, krijgen alle planten water. Ik houd de potjes onder water (liefst regenwater) tot ze niet meer bubbelen. 
De potten en teil zijn gevuld met biologische potgrond op basis van kokosvezel. In de teil zijn van onder gaten geboord zodat overtollig water eruit kan lopen. Onderin de potten leg ik scherven voor een betere drainage. Ik zet de planten - nog in de potjes - in de potten en teil en schuif dan net zolang tot ik tevreden ben over de compositie. Daarna kan het inplanten beginnen, potjes én labels verwijderen (staat zo lelijk die plastic flappen tussen de planten), wortels van de planten een beetje lospeuteren dan kunnen ze lekker gaan groeien. Na het planten krijgen de planten nog een keer flink water. 

Twee stoere potten. Het dunne groene gras is Stipa 'Pony Tails', de sierlijke sprieten geven een leuk speels effect. De bonte klimop in de grootste pot kan lekker naar beneden bungelen.  Wordt het te lang, dan is het prima te snoeien. Voor een paars accent en bloei in de zomer plantte ik Verbena bonariensis 'Lollypop' en Salvia nemerosa 'Caradonna'. 
Amandelwolfsmelk (Euphorbia amygdaloides 'Purpurea').
Hakone gras (Hakonechloa macra 'Aureola') en bonte klimop. Het gele blad staat lekker zonnig. Hopelijk is het snel weer mooi weer zodat we op het terras kunnen zitten en genieten van het groen. 

2 opmerkingen:

  1. Goed idee! Ben benieuwd of het net zoveel werk is als eenjarigen. Het ziet er in elk geval prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Hetty, ik ben ook erg benieuwd hoe het zal gaan met de planten in de loop van het jaar. Ik houd je op de hoogte.

      Verwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.