zondag 8 april 2018

Voorjaarsjubel

Een warm zonnetje in het gezicht, een briesje door het haar. Winterjas en das aan de kapstok - en wat mij betreft blijven ze daar tot eind november - eindelijk een mooi lenteweekend! 


Schreef ik twee weken geleden al over de hommelkoninginnen die wakker worden, ook de vlinders komen tegelijk met de zon weer tevoorschijn. Deze prachtige dagpauwoog zat lekker op te warmen op de Ipheion. Ik zag een citroenvlinder in grote haast voorbij komen, koolwitjes rond fladderen en vanmiddag trof ik een gehakkelde aurelia aan in de tuin. De Vlinderstichting, die o.a. jaarlijks een vlindertelling organiseert, is blij met elke doorgegeven waarneming en dat gaat heel eenvoudig door op de website de foto van de desbetreffende vlinder aan te klikken. 


Zo'n beetje naast de dagpauwoog zat deze bij met z'n snuit in een oud wijfje (Ipheion), stuifmeelklompjes aan de poten - net fietstassen vol boodschappen. Ook het drukke bijenleven gaat weer van start. 

Vandaag duurde het even voor het zonnetje te voorschijn kwam, het regende zelfs nog behoorlijk. Dat leverde dan weer wel mooie foto's op, bijvoorbeeld van deze narcis 'Thalia'. Ik vind het een heel mooie soort met de hangende, ranke witte bloemen. 


Als het dan toch regent, kan ik mooi even de schuur opruimen. In mijn gereedschapsmand kwam ik deze voorraad afgesleten aardappelmesjes tegen - heel wat voegen mee schoon gemaakt en zoals je ziet, we kunnen weer aan de slag. 


Stonden ook nog deze viooltjes stilletjes te wachten totdat ze uit hun krappe traytje in een grote pot met vers potgrond werden gezet. Is ook helemaal voor elkaar gekomen dit weekend. De supermarkten, bouwmarkten en groenwarenhuizen stunten al volop met eenjarige planten maar daar is het eigenlijk nog te vroeg voor, er kunnen nog heel wat koude dagen en nachten komen en daar kunnen ze niet goed tegen. Viooltjes zijn taaie rakkers, die kunnen wel tegen kou en nattigheid. Wil je dus nu kleur en geur in potten en bakken, plant dan viooltjes. 

1 opmerking:

  1. Ik zag ook de dagpauwoog en de citroenvlinder! Super blij. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.