zondag 22 april 2018

Wat zoemt daar?

De tuinvogeltelling kennen we al een paar jaar, vlindertelling ook al eens gedaan maar dit weekend hadden we de Nationale Bijentelling. Nu ben ik me al een tijdje wat meer aan het verdiepen in de wondere wereld van de bij, dus was dit een mooie kans om weer een stapje verder te gaan. Met het gedownloade telformulier en potlood stapte ik de hof in, op zoek naar bijen, hommels en zweefvliegen. Een half uur tellen was de bedoeling. Mijn eerste telling deed ik zaterdag van 12.30-13.00 uur, het was toen zomers warm. Ik zag wel wat bijen en hommels maar niet zo veel als ik had verwacht. Om vier uur deed ik nog een rondje, toen zag ik er al wat meer. En vandaag van vijf tot half zes had ik de hoogste score. Het was midden op de dag natuurlijk veel te warm voor de hommels met hun bontjasjes! Op zich niet erg want zo kon ik er rustig even inkomen. Het viel namelijk niet mee om de bezige bijtjes te herkennen, ook niet met mijn bijengidsje in de hand. Ze vliegen heel snel heen en weer en gaan zeker niet op commando even stil zitten. Als ze al op een bloem landen bewegen ze nog steeds ijverig en hup daar gaan ze alweer naar de volgende. En dan heb je er ook nog eens een heel aantal die sterk op elkaar lijken. Of van één soort heb je verschillende variaties. Gelukkig waren er op het formulier ook vakjes met 'Bij onbekend', 'Hommel onbekend' en 'Zweefvlieg onbekend'. Zo kon ik toch blijven turven. Het mooie beestje hierboven op de appelbloesem leek mij een boomhommel. Op dezelfde appelboom zag ik ook een Roodgatje, een aandoenlijk klein bijtje met kraaloogjes. Wist niet dat bijen ook zo klein kunnen zijn, het was dus al met al een leerzame onderneming. (meer hierover: Nederland Zoemt)

Een Roodgatje, in het echt is deze bij 10-11mm klein. Zelf heb ik 'r niet op de foto kunnen zetten want zij verstopte zich tussen de appelbladeren met het koppetje in de zon.


Onder de appelbomen is het een bloembollenfeestje in het gras, de Spaanse boshyacinten (Hyacinthoides hispanica) en tulpen staan in bloei. 






Het is een heel gezellig bloemenweitje met hier en daar ook nog blauwe druifjes en vogelmelk. Een paar jaar geleden haalde ik alle bloembollen uit de smalle border langs de zijgevel en plantte ze in het gras. Je denkt dan dat je alle bollen eruit hebt gehaald, maar nee, ook langs de zijgevel staat het nu weer vol, dubbel plezier dus. (lees: Metamorfose)

1 opmerking:

  1. Ik had geen tijd om te kijken of tellen vanwege de open dagen. Maar het is een goed initiatief. Ik ga ook eens me verdiepen in de soorten bijen. Je tulpen zijn prachtig! Tegengestelde kleuren, Wow dat knalt eruit. Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk te weten wat je van mijn blog vindt, schrijf gerust een berichtje.